2021. szeptember 27. , 15:19
Köszöntjük Adalbert nevű kedves olvasóinkat!
Eseménynaptár
H K Sz Cs P Sz V
     1  2  3  4  5
 6  7  8  9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Önkormányzati hírek



Keresés:   
2013.03.24 20:44
Megnyílt a Szecesszió éve Gödöllőn – Körösfői-Kriesch Aladár, "A Jó kormányos"
Nyomtatható verzió

Március 23-án hivatalosan is megnyílt az Életérzések a századfordulón elnevezésű idei gödöllői tematikus év, ami számtalan érdekes kiállítással és egyéb művészeti eseménnyel tiszteleg a gödöllői szecesszió és a múlt század elejének művésztelepe – mint a magyar szecesszió bölcsője – előtt. A rendezvénysorozat a Városi Múzeum „A jó kormányos” című Körösfői-Kriesch Aladár (1863-1920) emlékkiállításának megnyitásával vette kezdetét; a tárlat a 150 éve született művész alkotásainak, tárgyainak, életérzésének állít emléket.



A megnyitót megelőző sajtótájékoztatón dr. Gémesi György polgármester elmondta, hogy a két esztendővel ezelőtti Barokk Év, illetve a tavalyi Nők Éve sikere igazolta, hogy a városban van igény a minőségi kultúra iránt. A tematikus évek szorosabbá fűzték a Gödöllőn működő és alkotó kulturális műhelyek kapcsolatát, együttműködését és ezáltal olyan "kulturális sokszínűség" születik évről-évre Gödöllőn, ami a korábbinál sokkal több látogatót vonz a városba; ezt bizonyítja az is, hogy telt házas rendezvényekkel büszkélkedhet a település. Ehhez kapcsolódva a polgármester kiemelte: Gödöllő egy kulturális sziget Budapest közelségében, egy olyan sziget, ami önálló arculattal rendelkezik, ahol a műhelyek saját maguk hozzák létre az értékeket, amikre méltán lehetünk büszkék. Az idén is minőségi programokat kínál a város az itt élőknek és az ide látogatóknak, aminek középpontjába most a szecesszió került, hiszen Gödöllő neve a hazai és a nemzetközi művészeti életben egyet jelent a szecesszióval, a múlt század elejének művésztelepével és annak megalapítójával, Körösfői-Kriesch Aladárral. A tematikus év több mint harminc kiemelt eseményt ígér, a teljesség igénye nélkül a Városi Könyvtár, a Művészetek Háza, a Levendula Galéria, a Múzeumok Éjszakája rendezvényeit, az egykori Gödöllői Művésztelep örökségét felvállaló, annak hagyományait ápoló Gödöllői Iparművészeti Műhely (GIM-Ház) eseményeit, de több kisebb program is kapcsolódik majd a tematikus évhez, emellett a gyerekek múzeumpedagógiai foglalkozásai is a szecesszió jegyében telnek. A programsorozat legközelebbi nagy eseménye a Gödöllő Táncszínház és a Castello fúvósötös közös produkciójának bemutatója lesz Mozdulatba zárt hangok címmel április 5-én a Művészetek Házában.
Ezt követően Gaálné dr. Merva Mária, a Városi Múzeum igazgatója emlékezett meg a Gödöllő Művésztelep egyik alapítójáról, Körösfői-Kriesch Aladárról és bemutatta a művész tiszteletére rendezett kiállítást, valamint beszélt a 2014-es évről is. A mostani kiállítás címe –  „A jó kormányos” – a tárlat kurátorától, Őriné Nagy Cecília művészettörténésztől származik. Egy olyan műről, egy olyan gobelinről van szó, ami eltűnt, elveszett, jelenleg pedig senki sem tudja, hogy hol található. A szőnyeget Körösfői-Kriesch Aladár még 1907-ben tervezte (saját életbölcseletét kifejezve ezzel), amit azután Belmonte Leo készített el. Ez a szőnyeg egyike volt azoknak, amit később Ferenc József megvásárolt. Ezt követően a sorsa ismeretlen, csak egy kép van róla, ami viszont a kiállításon megtekinthető. A cím azért találó, mert maga Körösfői-Kriesch Aladár is jó kormányos volt. Integráló személyiségként jól kormányozta, irányította családját, a művésztelep alkotóit (akik maguk is egy nagy családot alkottak), szűkebb és tágabb környezetét, ezen kívül más művészeket is Gödöllőre tudott csábítani, ahol azután egységesen fellépve dolgoztak – egészen a haláláig, 1920-ig együtt tudta tartani a művésztelep alkotómunkáját.
A tárlaton a művész számos olyan műalkotását és személyes tárgyát láthatják az érdeklődők, amik eddig még nem szerepeltek a nagyközönség előtt. Ezeket magángyűjteményektől, a Körösfői család leszármazottaitól kapta kölcsön a múzeum, de a Gundel Étteremből is érkezett egy festmény. Az összeállítás egyik különlegessége például az „Ego sum via veritas et vita” azaz „Én vagyok az út, az igazság és az élet” című olajfestmény (ami új korszakot, művészi hangjának megtalálását jelenti Körösfői életében), de a jeles évforduló alkalmából megcsodálható többek között a Körösfői család egykori gödöllői házából származó ebédlőgarnitúra is. Az igazgató asszony a 2014-es esztendő gödöllői eseményeivel kapcsolatban elmondta: jövőre lesz az I. világháború kitörésének 100. évfordulója. A magyarok számára szomorú véget ért esemény adja a vázát a programoknak: "A Régi ház – kezdet és vég" elnevezésű tematikus év szavai Tormay Cécile írnő A régi ház című, 1914-ben írt családregényére asszociálnak. A pusztulás, a pusztítás vége mindig magában hordozza az újrakezdés lehetőségét, a teremtés csodáját. Erre a folyamatra igyekeznek ráfűzni a jövő év programjait.
Az eseményen ezt követően Gémesi György köszöntötte a március 15-én Bánffy Miklós-díjat kapott Gaálné dr. Merva Máriát, aki idén nyugdíjba vonul. Ebből az alkalomból a polgármester külön is megköszönte azt a munkát, amit az igazgató asszony az elmúlt húsz év során a múzeum élén végzett.
A sajtótájékoztató zárásaként Soljár Csaba közreműködésével bemutatták a Szecesszió Éve tiszteletére készített gasztronómiai ínyencségeket, a Solier Étterem és Cukrászda által megálmodott  Léda tortát, Ady Endre tortát és számos, ebből az alkalomból készült desszertkülönlegességet, amit a helyszínen mindenki megkóstolhatott.
Ezután a Városi Múzeum új időszaki kiállításának keretében Gémesi György, köszöntőjét követően hivatalosan is megnyitotta a Szecesszió Évét. Majd Szűcs György művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria tudományos főigazgató-helyettese megnyitó beszédében méltatta azt a szellemiséget és értékteremtést, amit a gödöllői művésztelep az utókorra hagyott. 1920 után egy más időszak köszöntött az országra és ezzel párhuzamos véget ért egy olyan korszak, ami kiemelkedő volt a művészet szempontjából. A művésztelep a maga korában valami olyat hozott létre, ami hatalmas jelentőséggel bírt, ami előirányzata volt a később kialakult modernizmusnak. Körösfői-Kriesch Aladár és társai az élet és művészet egységét hirdették. A szecesszió, ami többek között kivonulást jelent, az ő esetében sem véletlen, hiszen "távol a főváros zajától" egy vidéki helyszínen, Gödöllőn telepedett le, ahol a természetközeliség körében valósíthatta meg társaival együtt elképzeléseit, vágyait. Az általa lefektetett művészeti gondolkodás a mai napig érezteti hatását.
Az eseményen a Cantus Ludus Énekegyüttes, valamint Kriesch Barbara és Szentes Anna, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem növendékeinek muzsikája csendült fel.
A tárlat november 3-ig tekinthető meg.

 

 

 

 

 

 

 


Tatár Attila felvételei



 


Látogatottság: 2328
Keresés

DÍJAK, ELISMERÉSEK

2018




2017






2016



2015




*

Városimázs filmek
Filmek - A Szecesszió Éve Gödöllőn
                                       

Időjárás

az

előrejelzése