2024. március 29. , 00:09
Köszöntjük Auguszta nevű kedves olvasóinkat!
Eseménynaptár
H K Sz Cs P Sz V
         1  2  3
 4  5  6  7  8  9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Önkormányzati hírek



Keresés:   
2011.11.25 12:42
HÉV emléktáblát avattak a Szabadság téren
Nyomtatható verzió

Pintér Zoltán alpolgármester, G. Merva Mária, a Gödöllői Városi Múzeum igazgatója és Szűcs Józsefné képviselő, a Gödöllői Értékvédő Egyesület elnöke avatták fel a HÉV Szabadság téren álló váróépületének falán pénteken a vonal átadásának századik évfordulójára emlékeztető táblát. 

  



Az emléktábla avató ünnepségen Pintér Zoltán és G. Merva Mária méltatták a múlt század elejének  Gödöllőt is kedvezőbb helyzetbe hozó közlekedésfejlesztéseit.

Pintér Zoltán köszöntőjében elmondta, hogy száz évvel ezelőtt ezen a napon helyezték forgalomba a vonal utolsó, több mint 10 kilométeres szakaszát. 2011 több szempontból is nevezetes esztendő Gödöllő számára, hiszen évfordulók és jeles események kötődnek hozzá. 260 éve járt Gödöllőn Mária Terézia, az év első felében pedig hazánk európai uniós elnökségi eseményeinek volt kiemelkedő színtere a Gödöllői Királyi Kastély. Szeptember 2-án avattuk pár száz méterre ettől a helytől a települést valamikor Veresegyházzal összekötő Kismuki vonat emléktábláját. Mind a helyi érdekű vasút, mind a Kismuki jelentős szereplője Gödöllő történetének, az előbbi szerencsére a jelenének és minden bizonnyal hosszú távon a jövőjének is befolyásolója lesz. Akkor is, ha a közlekedés jelentősen átalakult; amikor ma már naponta 18 ezer autó fordul meg a HÉV Szabadság téri megállója mellett.

Rendkívüli év volt 1911, hiszen két vonalon is megindult a közlekedés Gödöllőn. A HÉV megnyitása országos eseménnyé vált, országos lapok is képes riportokban adtak róla hírt, kezdte visszaemlékezését G. Merva Mária. Mutatós volt a szerelvény, amiben első, másod- és harmadosztályú helyeket is igénybe vehettek az utasok. Kezdetben kékre festették a vonatokat, a Jamboree idején kapták meg a zöld színt.
Gödöllő a fejlődés nagy lehetőségének tekintette a Budapesttel összekötő új vonalat. A munkahelyek könnyebb elérését és a budapesti nyaralók nagyobb számú érkezését várták a „villanyostól”. Az I. világháború azonban ezeket a reményeket eloszlatta. De nagyon jól Gödöllőhöz kötötte a járás vonal menti községeit, Kistarcsát, Kerepest, Mogyoródot.
Nagy felháborodást okozott, hogy az épületeket nem építették meg rögtön, és a megállók elnevezése sem volt pontos.
A Szabadság téri megálló épületét 1913-ban kezdték el építeni. Ebben nyitott meg a Juhász vendéglő, amely ugyancsak nagy forgalmat bonyolított le.
Sajnos a HÉV nem épült tovább sem, Aszód, sem az Állami telepek felé, így a helyi közlekedésben nem tölti be azt a szerepet, amire képes lenne. Emellett a várost és a központot is kettévágja, ami nem csak a közlekedésben okoz gondot, hanem nehezíti a kastély és az egyetem integrálást is a város szívébe. Mindezekkel együtt is büszke a város a centenáriumra.

Pár perccel az avatás után megérkezett Budapestről  a centenáriumi emlékszerelvény. A HÉV végállomáson az utazóközönség, az érdeklődők és a vasútfotósok egy még régebbi vonatban is gyönyörködhettek. Az eseményhez kapcsolódóan időszaki kiállítás nyílt a gödöllői önkormányzat és a BKV szervezésében a Királyi váró felújított épületében.



 

 

Az emléktábla avatást követően a Királyi Váróban sajtótájékoztatóval egybekötött ünnepségen emlékeztek meg a Gödöllői HÉV 100 évvel ezelőtti indulásáról, valamint megnyitották az elmúlt 100 évet bemutató időszaki kiállítást, amit a hétvégén ingyenesen tekinthetnek meg az érdeklődők.  A rendezvényen Pintér Zoltán alpolgármester mondott beszédet, amiben fontosnak nevezte a HÉV-nek a város közlekedésében betöltött szerepét.
A HÉV történetét dr. Döbrei  István, a BKV Zrt. Metró és HÉV főmérnöke ismertette, aki a múlt felelevenítése mellett beszélt a HÉV napjaink közlekedésében betöltött szerepéről is.  Elmondta, 144 vonat  33 000 utast szállít nap mint nap, ami igencsak jelentős forgalmat jelent. 
Szó esett a jövőről is. A tervezett fejlesztésekről Somodi László, a BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója elmondta, a gödöllői vonal hosszútávon stratégiai fontosságú, hiszen átszeli a települések központját, s szerves részét képezi azoknak.  A tervek szerint a jövő évben a BKV  1,5 milliárd forintot fordít a szinten tartásra, a műszaki stabilitásra és a megbízhatóságra. 
Bejelentette, a napokban érkezett meg Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatása, miszerint a következő két évben 600 millió forintot szánnak a Gödöllői HÉV és a 2-es Metró integrációjának előkészítésére, amire a 2014-2020-as európai uniós ciklusban kívánnak pályázni. Mint mondta, ebben számítanának a települések segítségére is, bár a helyközi közlekedés biztosítása állami feladat.
A rendezvényen elismerést adtak át azoknak a BKV-s dolgozóknak, akik munkájukkal hosszú időn át segítették a gödöllői HÉV közlekedést. 
Oklevelet vehetett át  Kevei László, forgalmi üzemelési vezető, a forgalmi végrehajtó munkatársak közül Bedő József, Gódor József, Megyik Katalin, Bere Dániel, Laboda László, Szélesi Ferenc, Balogh  Elek, Nagy Pál, és Párkányi János, a járműfenntartásban dolgozók  közül Bolla Attila, Korb János, Kovács János, Kővágó Ferenc, Lauter István, Makrai György, Varga István, Illyés György, Jámbor Lajos és Mester József.
A Királyi Váróban megnyílt időszaki kiállítást az év végéig láthatják az érdeklődők. 



  

  

  

  

  

    


Látogatottság: 4969
Keresés

DÍJAK, ELISMERÉSEK

2018




2017






2016



2015




*

Városimázs filmek
Filmek - A Szecesszió Éve Gödöllőn
                                       

Időjárás

az

előrejelzése