Az emléktábla avató ünnepségen Pintér Zoltán és G. Merva Mária méltatták a múlt század elejének Gödöllőt is kedvezőbb helyzetbe hozó közlekedésfejlesztéseit.
Pintér Zoltán köszöntőjében elmondta, hogy száz évvel ezelőtt ezen a napon helyezték forgalomba a vonal utolsó, több mint 10 kilométeres szakaszát. 2011 több szempontból is nevezetes esztendő Gödöllő számára, hiszen évfordulók és jeles események kötődnek hozzá. 260 éve járt Gödöllőn Mária Terézia, az év első felében pedig hazánk európai uniós elnökségi eseményeinek volt kiemelkedő színtere a Gödöllői Királyi Kastély. Szeptember 2-án avattuk pár száz méterre ettől a helytől a települést valamikor Veresegyházzal összekötő Kismuki vonat emléktábláját. Mind a helyi érdekű vasút, mind a Kismuki jelentős szereplője Gödöllő történetének, az előbbi szerencsére a jelenének és minden bizonnyal hosszú távon a jövőjének is befolyásolója lesz. Akkor is, ha a közlekedés jelentősen átalakult; amikor ma már naponta 18 ezer autó fordul meg a HÉV Szabadság téri megállója mellett.
Rendkívüli év volt 1911, hiszen két vonalon is megindult a közlekedés Gödöllőn. A HÉV megnyitása országos eseménnyé vált, országos lapok is képes riportokban adtak róla hírt, kezdte visszaemlékezését G. Merva Mária. Mutatós volt a szerelvény, amiben első, másod- és harmadosztályú helyeket is igénybe vehettek az utasok. Kezdetben kékre festették a vonatokat, a Jamboree idején kapták meg a zöld színt.
Gödöllő a fejlődés nagy lehetőségének tekintette a Budapesttel összekötő új vonalat. A munkahelyek könnyebb elérését és a budapesti nyaralók nagyobb számú érkezését várták a „villanyostól”. Az I. világháború azonban ezeket a reményeket eloszlatta. De nagyon jól Gödöllőhöz kötötte a járás vonal menti községeit, Kistarcsát, Kerepest, Mogyoródot.
Nagy felháborodást okozott, hogy az épületeket nem építették meg rögtön, és a megállók elnevezése sem volt pontos.
A Szabadság téri megálló épületét 1913-ban kezdték el építeni. Ebben nyitott meg a Juhász vendéglő, amely ugyancsak nagy forgalmat bonyolított le.
Sajnos a HÉV nem épült tovább sem, Aszód, sem az Állami telepek felé, így a helyi közlekedésben nem tölti be azt a szerepet, amire képes lenne. Emellett a várost és a központot is kettévágja, ami nem csak a közlekedésben okoz gondot, hanem nehezíti a kastély és az egyetem integrálást is a város szívébe. Mindezekkel együtt is büszke a város a centenáriumra.
Pár perccel az avatás után megérkezett Budapestről a centenáriumi emlékszerelvény. A HÉV végállomáson az utazóközönség, az érdeklődők és a vasútfotósok egy még régebbi vonatban is gyönyörködhettek. Az eseményhez kapcsolódóan időszaki kiállítás nyílt a gödöllői önkormányzat és a BKV szervezésében a Királyi váró felújított épületében.